33 zajímavých UX tipů, které jsme načerpali na konferenci UXZ

V úterý 14. 6. 2016 se v Praze konala zřejmě první větší UX konference u nás pod taktovkou Honzy Hlaváče s názvem UXZ. Se svojí účastí jsem trošku váhal, ale nakonec jsem nelitoval. Chci se s vámi podělit o zajímavé tipy a informace, které jsem načerpal.

Konferenci odstartoval produktový designér LMC – Michal Maňák. Jeho přednáška se jmenovala Jak snadno a rychle iterovat od nápadu až do finálního produktu. Co mě z Michalova vyprávění zaujalo:

  1. Lidé pojmenují jen to, co znají.
  2. Než začnu řešit problém, musím definovat start a cíl.
  3. Při řešení zaznamenávejte všechno – krestlete, pište, čmárejte – hlavně se nezdržujte s detaily.
  4. Dokud nápady nevyzkoušíš, tak nevíš, že nevíš.
  5. Trénujte generování nápadů.
  6. Zapojujte kolegy a chtějte jejich nápady a názory.
  7. Prototyp je nástroj pro učení – není dokonalý.
  8. Hlavní je nápad zhmotnit i za cenu kompromisu.
  9. „Neúspěch je úspěch – pokud se z něho něco naučíme“ – M. Forbes.

Dalším speakerem byl můj kamarád Petr Kozlík z 2Fresh, který strávil 12 měsíců ve švédském Malmö na masters studiu interakčního designu. Přednášel o své cestě a transformaci z technologa na designéra.

IMG_8804

Z jeho příběhu jsem si odnesl následující:

  1. TechnologieKoncept, UIVýznam, Aplikace/WebProces
  2. Zastav se, odpoutej se a zamysli se nad procesem tvorby – je na něm něco, co můžeš změnit?

Další přednášející byla Kateřina Coops. Povídala o projektu, který realizovala pro Českou spořitelnu. Cíl projektu: Ať lidem zůstává víc na účtu a více platí kartou. U vyprávění Katky mě zaujalo:

  1. Trvalá změna návyku trvá lidem 48 dní.
  2.  Je nutné zapojit klienta (ČS) do procesu tvorby hned od začátku.
  3. Nepiplat se s dokonalým, krásným a bezchybným formulářem – raději rychle a přes Google Docs než to celé zdržovat.
  4. Projekt: Moje zdravé finance od ČS je částečně v provozu. Podobné řešení má dnes i AirBank. Dokáže automaticky přiřazovat do kategorií za co a kolik utrácíme. Více informací nás podvědomě vede k šetření.

Zajímavé povídání na téma: Podle čeho manažer vybírá do týmu nové designéry aneb pohovor z druhé strany stolu měl Martin Čacký z GoodData. Odnesl jsem si z něj:

  1. Účel pohovoru? Zjištění kompatibility dvou stran ke spolupráci.
  2. Firmy i uchazeči – u pohovoru buďte hlavně sami sebou jinak všichni ztrácíte čas.
  3. Umět dobře popsat problém je základ. Pokud to nedokážu, zřejmě mu nerozumím.
  4. Zaměřit se na to, co se po mém design zásahu změnilo. Výsledky. Čísla. Zlepšení.
  5. Co fungovalo? Co ne? Jaká jsou omezení?
  6. „Neměl jsem zatím příležitost“ je hodně špatná výmluva u pohovoru – sideproject, poučit se, zkusit, mít co říct.
  7. Způsob prezentace případové studie: Problém → Výsledky → Postup→ Metody/Nástroje.
  8. Motivace designéra – Proč tam chci? Filozofie? Produkt? Lidi? Zaujetí pro věc? → Mít v tom jasno.
  9. Být zvědavý – Jaká je vize? S kým budu pracovat? …

Dana Brhelová přednášela o tom, jak v Kiwi.com (přejmenovaný Skypicker) využívají masivního náboru lidí (70-80 lidí / měsíc) pro testování vlastního produktu a zlepšování firemní kultury. Pár zajímavých tweetů z přednášky zde:

BECA.TECH šli od návrhu až po finální produkt, který opravdu reálně pomáhá lidem řešit problém. V tomto případě vozíčkářům vymysleli kalhoty, které slouží jejich potřebám. V této přednášce mě zaujalo následující:

  1. V ČR je 700 000 lidí se sníženou schopností pohybu.
  2. Najít u kalhot pro vozíčkáře smysluplný a dlouhodobě udržitelný byznys model není sranda.
  3. V Praze je knihovna materiálů – až 2000 fyzicky k dispozici. Další je možné zaslat z celého světa.
  4. Designujte něco, co může opravdu hodně pomoct lidem, kteří to potřebují.

IMG_8813

Martin Mráz z LMC předvedl jak na portálech prace.cz nebo jobs.cz zapracovávají změny. Jeho přednáška se jmenovala: Designujte jen to, co má největší potenciál. Ukážeme vám, jak to zjistit, aniž byste museli vyrábět prototypy nebo věc vyvíjet úplně celou.

IMG_8815

Musím říct, že Martin mě nezklamal a naservíroval velmi praktické tipy:

  1. FakeDoor – přidat tlačítko s vhodnou textací a počítat kolik lidí klikne. Hned máte představu o tom, jestli funkci uživatelé chtěji nebo ne. Není vhodné aplikovat na všechny uživatele. Stačí např. 5 %. Po kliknutí je potřeba vysvětlit uživateli, že tato funkce ještě není, ale že svým kliknutím přiblížil její výrobu.
  2. Wizard of OZ – ne vždy se vyplatí programovat složité řešení. Občas stačí vytvořit jednoduchý interface a řešení nechat zpočátku na lidech. Pokud se prototyp osvědčí, až pak začít draze vyvíjet. Využít při vývoji získané informace z WoO.
  3. Zobrazený plat v inzerátu na práci přineslo 15% navýšení koverzí / odpovědí.

Ivana Kolcůnová z LMC mluvila o tom, jak jezdí za klienty (lidé hledající práci, HR asistentky v agenturách) domů a do kanceláří. Téma její přednášky: Obývák jako funkční usability LAB. Inspirovala mě tímto:

  1. Pokud testujete v terénu, dva lidé jsou ideální počet. Více vzbuzuje ohrožení. V jednom vám lidé věnují méně pozornosti.
  2. Návod jak se dostat k lidem domů: jak-se-dostat-na-UX-testovani-k-lidem-domu-LMC

Celkové hodnocení UXZ konference

UXZ konference se jednoznačně povedla. Obsahově i ogranizačně proběhlo všechno na jedničku. Tímto bych chtěl moc poděkovat všem organizátorům a přednášejícím – bylo to super!

Nezbývá než aplikovat nové informace v praxi a těšit se na příští ročník.

Buď s námi v kontaktu. Posíláme přibližně jednou měsíčně souhrn nových článků. Nemusíš se bát, žádný spam neposíláme a můžeš se kdykoliv odhlásit.

Honza KuldaAhoj, jsem jeden ze zakladatelů Freela. Mým cílem je, aby se ti Freelo dobře používalo a lahodilo tvému oku. Na volné noze skáču od UX přes kód až po webdesign. Sport a dobré jídlo mě provází na každém kroku.

Odcházíš?

A co kdybychom zůstali v kontaktu? Posíláme jen občas souhrn nových článků. Žádný spam. Slibujeme

Na tvou další návštěvu se těší
Karel, Honza a Karel