5 způsobů, jak využít podcasty pro vaše podnikání

Tipy
Dan TržilČlánky autora

Podcasty, jakožto způsob šíření informací pomocí audio nahrávek už v praxi funguje několik let. Třeba v USA je to nedílnou součástí obsahového marketingu každé větší firmy a podcastů tam existují desetitisíce na všechny možná témata. V českém prostředí podcasty teprve začínají. Krom jednotlivců s nimi začínají experimentovat některé společnosti jako Forbes, Red Bull nebo Česká Spořitelna.

Samotné tvoření podcastů může přinést mnohé výhody jak jejich posluchačům, tak i tvůrcům. V tomto článku zjistíte, proč o produkci podcastu uvažovat a jaké mohou mít výhody pro vaše podnikání.

1. Podcasty umožňují podávat informace v delším formátu

Podcasty jsou jedním ze způsobů, jak lze pasivně přijímat informace, a přitom se současně zabývat i jinými aktivitami. Lidí poslouchají podcasty při cvičení v posilovně, běhání, v tramvaji cestou do práce nebo například v autě.

To je rozdíl napřiklad oproti videu. To vyžaduje  plnou pozornost a je složitější vykonávat při jeho sledování jakoukoli jinou činnost. Navíc video musí zaujmout divákovu pozornost na dvou frontách. Záleží u nich jak na vizuální tak i zvukové stránce. Také musí mít určitou ideální délku, aby pozornost udrželo.

Firmy často používají ke sdílení obsahu sociální sítě, ovšem pozornost lidí na Facebooku nebo Instagramu je minimální. Pro prohlížení sociálních sítí lidé využívají převážně svých mobilních zařízení. Swipují a každému příspěvku věnují pozornost maximálně v řádu sekund.

Díky pasivní konzumaci je proto podcast ideálním formátem pro nenásilné předávání hlubšiho a delšího sdělení.

Zdroj: Soukromý archiv Dana Tržila

2. Využijte malé konkurence

Samozřejmě se dá namítnout, že vzhledem k nižšímu počtu kvalitních podcastů je méně posluchačů, které máte možnost oslovit. Množství kvalitních podcastů se ale bude zvyšovat. Možná je právě teď ta správná chvíle a příležitost začít si svůj vlastní podcast budovat. Můžete se snadno stát tím nejlepším podcastem ve vašem oboru.

Poslouchání audia je na velkém vzestupu. Ukazuje to například zvyšující se zájem o audio knihy. Je jen otázka, kdy se k tomu přidají i podcasty.

3. Navažte vztah s influencery, leadery ve vašem oboru nebo důležitými kontakty

Pozvání do podcastu působí mnohem lépe než pozvání na kávu, souhlasíte?

Nejen, že dáte člověku najevo, že si ho vážíte a rádi byste ho představili svému publiku, ale lidi jsou zároveň rádi, že je někdo chce poslouchat. Podcast tak může být výborný způsob jak se spojit s důležitým influencerem. Nebo máte vyhlídlou firmu, kterou byste rádi získali za klienta? Kolik vašich konkurentů je pozve do podcastu, aby se dozvěděli více o tom, jak pracují, co je pro ně důležité a dle čeho vybírají dodavatele? Vsadím se, že ani jeden.

4. Budujete svůj brand

Tvořením vlastního podcastu v podstatě budujete vlastní medium. Tvoříte svou značku a s tím souvisejí určité závazky vůči vašim posluchačům. Propagujete sebe samotného nebo vaši firmu. Tvoříte něco svého, co má určitou hodnotu a co se vám bude časem hodit.

Představte si podcast jako konferenci. Máte jasně určené pódium, ze kterého musíte promlouvat a máte tady i publikum, to může čítat desítky lidí, ale taky stovky. Mluvení k takovému obecenstvu živě by mohlo být pro některé celkem stresující záležitostí. Prostřednictvím podcastu si ale pódium budujete sami a pozornost cizích pohledů vás nemusí stresovat. Navíc na vaši konferenci lidé přišli, aby slyšeli jen a pouze vás.

Například Jiří Fabián z CZ podcastu se mi svěřil, že se mu díky podcastu mnohem lépe najímá. Je díky podcastu známý v IT komunitě a ozývají se mu nejen uchazeči o práci, ale i zajímaví klienti.

Zdroj: Soukromý archiv Dana Tržila

5. Podcastem se dá vydělávat

Asi vás zajímá, kde se mi vrátí čas a peníze věnovaný tvorbě podcastu.

Zaprvé bych chtěl upozornit, že podcast je primárně nástroj na budování vztahů, ne prodej. Nicméně možnosti monetizace tam jsou. Existuje však několik způsobů.

Prvním způsobem, jak lze na podcastech vydělat, jsou sponzoři. Tento způsob funguje tak, že v průběhu podcastu umístíte na začátku, v průběhu nebo na konci sponzorský spot. Může se jednat o klasický radiový spot, či můžete jako moderátor něco doporučit a nebo zmínit. Nějaká firma vás za to následně bude platit.

Druhou možností je afiliace. Funguje na podobném principu jako systém sponzorů s jediným rozdílem – jste placeni za to, že lidé díky vám uskuteční akci. Zmíníte například nějakou firmu, či výrobek, lidé půjdou na e-shop zmíněné společnosti a se slevovým kuponem vašeho podcastu nakoupí. Vy následně obdržíte dohodnutou provizi za aktivitu někoho jiného.

Ideálním způsobem je pak propagovat svůj vlastní produkt nebo službu. V podstatě si ze svého podcastu vytvoříte vlastní marketingový kanál. Například expert na Facebook reklamu David Lorincz ve svém podcastu sdílí praktické tipy, na co si dát pozor při výběru agentury, časté chyby inzerentů nebo zajímavé case study. Hádejte koho pak posluchači osloví s nastavením vlastních Facebook kampaní?

Závěrem bych chtěl upozornit, že produkce podcastu není jen o nahrání rozhovoru. Podcast by měl fungovat jako jedna část vaší celkové komunikační strategie a být nejen správně produkován, ale i  správně promován. Pokud by vás zajímalo jak pomáhám firmám a jednotlivcům s jejich podcasty a další možnosti použití podcastů, inspirujte se zde.

Slyšíte o podcastech poprvé a chcete nějaké poslouchat?

Z českých podnikatelských podcastů vám doporučím třeba Vaše jméno je vaše značka pro kreativní profese, Modrá krev o Facebook reklamě, Pomáháme dobrým myšlenkám o začátcích podnikání a startupech, Proti Proudu je pak můj podcast s rozhovory s inspirativními osobnostmi, nejen podnikateli. Zajímavý je i nový podcast projektu Freelo Z podpalubí.

Z anglických je pak výborný podcast Starting from nothing, který hodně řeší SaaS podnikání, Tropical MBA, pokud chcete více svobody ve svém podnikání nebo Smart Passive Income o různých modelech online podnikání.

Takže si nainstalujte aplikaci na podcasty do vašeho telefonu a brzy naslyšenou!

  • Líbilo? Pošli vzkaz v lahvi ostatním

Buď s námi v kontaktu. Posíláme přibližně jednou měsíčně souhrn nových článků. Nemusíš se bát, žádný spam neposíláme a můžeš se kdykoliv odhlásit.

Dan TržilDan Tržil se věnuje rozvoji audio podcastů v ČR: produkuje rozhovory se zajímavými českými osobnostmi ve vlastním podcastu Proti Proudu a pomáhá využít sílu podcastů klientům jako je Red Bull, Česká spořitelna a jiné firmy i jednotlivci v ČR i zahraničí.

Odcházíš?

A co kdybychom zůstali v kontaktu? Posíláme jen občas souhrn nových článků. Žádný spam. Slibujeme

Na tvou další návštěvu se těší
Karel, Honza a Karel

Udělej si pohodlí a pokračuj ve čtení

Přidejte se k týmům jako Nikon, OEZ, Fotoškoda a komunikujte také lépe nad úkoly.

Vyzkoušet Freelo