7 tipů, jak spolu s týmem překlenout rychlý růst firmy

Dynamický rozvoj firmy je fajn. Dá se říct, že po něm každý ambiciózní šéf přímo touží. Z hlediska managementu a řízení firmy s sebou ale nese i několik obtížných momentů. Jedním z nich je zvyšující se pracovní vytížení stávajících zaměstnanců. To je vzhledem k současné situaci na trhu práce nebezpečný stav. Najednou máte firmu plnou unavených a přetížených lidí, kteří začínají být nespokojení. Zároveň s tím musíte do firmy hledat další posily, což je další obtížný úkol. Tohle všechno dohromady dokáže způsobit nejednu bezesnou noc.

Jak současný tým zklidnit, stabilizovat a motivovat k překlenutí obtížného období?

Několik základních pravidel:

1) Veďte je

Leader je ten, kdo inspiruje ostatní.

Přetížený a unavený tým potřebuje leadera víc, než kdy jindy. Lidé potřebují vědět, že vedení si celou situaci uvědomuje a řeší. Hledejte východisko společně a konkrétní kroky diskutujte. Zapojte do hledání řešení celý tým. Nebojte, neznamená to, že si nevíte rady, právě naopak. Projevujete tím svým lidem důvěru a zároveň jim dáváte do rukou odpovědnost. Dejte jim najevo, že víte, jak na tom jsou a že za nimi stojíte.

2) Mluvte s nimi

Zajímejte se a starejte se. Váš tým to ocení.

Komunikace je základním kamenem dobrých vztahů. I na pracovišti. Zajímejte se o své zaměstnance. Ptejte se na rodinu, děti, dovolenou, ale i na aktuální pracovní vytížení/přetížení. Pravděpodobně se dozvíte, že vaše kolegy trápí, když objemem práce trpí její kvalita. Situaci proberte a hledejte společně nějaké východisko. Naslouchejte a buďte v hledání řešení aktivní. O vývoji situace pravidelně informujte – na pravidelných poradách, osobně, e-mailem. Dejte otevřeně najevo, že jsou pro vás vaši zaměstnanci opravdu důležití. To by se mělo projevit v celé vaší interní komunikaci.

3) Plňte sliby a dotahujte projekty

Buďte se svým týmem, ne jen nad ním.

Vedení, které jde příkladem, je motivací pro celý tým. Chcete přece aby vaši lidé pracovali zodpovědně, plnili to, na čem se domluvíte a dotahovali věci do konce, že? Pak to tak musíte dělat i vy. Ano, někdy to nejde, nebo se rozhodnete daný projekt opustit. Když už ale jednou oznámíte start projektu, musíte se vyjádřit i k jeho konci. Otevřeně vysvětlete důvody svého rozhodnutí.

4) Zaúkolujte stěžovače

Vždy je lepší pročistit vzduch i méně příjemným rozhovorem.   

Občas se vám ve firmě objeví člověk, který má tendenci hodnotit situace a priori negativně. Šíření těchto stížností mezi lidi ale už tak napjaté atmosféře nepřidává. Vysvětlete stěžovačům, že potřebujete jejich pomoc. Orientujte jejich pozornost na řešení a dejte jim konkrétní úkoly. Budete-li mít na své straně silné osobnosti firmy, máte napůl vyhráno.

5) Oceňujte práci

Po těžké práci by měla následovat pochvala a ocenění.

Pocit sounáležitosti s firmou je důležitou složkou motivace zaměstnance. Cítí-li se být aktivní součástí fungujícího a prosperujícího celku, posiluje to jeho loajalitu. Oceňujte proto konkrétní práci a výsledky svých kolegů. Hlavním sdělením každého ocenění by mělo být “vím, co pro firmu děláš a vážím si toho, děkuji”. Tak jednoduché a přitom tak důležité. Nebojte se pochválit i veřejně na poradě. A pokud máte možnost, oceňte práci svých lidí i finančně.

6) Když finanční ocenění, tak transparentní

Buďte při odměňování spravedliví a transparentní.

Pokud se rozhodnete přínos firmě ohodnotit finančně – zvýšit plat nebo dát prémie, nezapomeňte na slovní zdůvodnění. Buďte konkrétní a řekněte, proč si to podle vás daný člověk zaslouží. Klidně i veřejně. Zvyšování platu a přidělování prémií založte na reálných výkonech a prezentujte tento přístup do firmy.

7) Stmelujte kolektiv

Členové vašeho týmu pět dní v týdnu opouší na 8 hodin své rodiny. Dejte jim k tomu i nefinanční důvody, proč to dělat i dalších deset let.

Nejsou-li v kolektivu osobní vazby, odráží se to i do fungování týmu po pracovní stránce. A to se nejvíce projeví v krizových momentech. Dejte lidem prostor, ať si promluví i neformálně. Nastavte jednou za měsíc firemní oběd, kupte do firmy pizzu, prodlužte pauzu a popovídejte si. Můžete také vyrazit po práci na společnou večeři, zorganizovat sportovní akci (v létě se přímo nabízí např. společný beach volejbal) nebo školení. Hodí se cokoliv, kde bude příležitost zvednout hlavy od počítačů a popovídat si. Akce volte s ohledem na aktuální atmosféru v týmu a jeho připravenost. V nestabilních týmech se můžete setkat s odporem k organizovaným akcím. Přistupujte k tomu citlivě a s intuicí.

Zkrátka buďte pro své lidi vzorem. Budujte a posilujte důvěru k vám jako k vedení. Lidé musejí vědět, že máte vizi a jdete za ní. Když vám důvěřují a cítí se důležitou součástí firmy, podrží vás i v těžkých momentech. A nikdy není pozdě s tím začít.

  • Líbilo? Pošli vzkaz v lahvi ostatním

Buď s námi v kontaktu. Posíláme přibližně jednou měsíčně souhrn nových článků. Nemusíš se bát, žádný spam neposíláme a můžeš se kdykoliv odhlásit.

Renata NovotnáPomáhám podnikatelům zorganizovat si práci a tým tak, aby se jim uvolnily ruce a vyčistila hlava. Na rozvoj byznysu, nové projekty, na vlastní život.

Odcházíš?

A co kdybychom zůstali v kontaktu? Posíláme jen občas souhrn nových článků. Žádný spam. Slibujeme

Na tvou další návštěvu se těší
Karel, Honza a Karel

Udělej si pohodlí a pokračuj ve čtení

Přidejte se k týmům jako Nikon, OEZ, Fotoškoda a komunikujte také lépe nad úkoly.

Vyzkoušet Freelo