7 věcí, které jsme při práci na startupu dělali špatně

Startup je sprint na dlouhou trať. Chcete běžet rychle, ale ve finále rozhoduje vytrvalost. Člověk přitom naseká spoustu chyb a ani my jsme se jim nedokázali vyhnout. Přečtěte si, co jsme při vývoji Freela udělali špatně a jaké byste si z toho měli vzít ponaučení.

1. Špatný výběr lidí

Na začátku vývoje jsme podcenili výběr programátora. Domluva ani z jedné strany nebyla ideální a přišli jsme kvůli tomu zbytečně o peníze a několik měsíců práce. Jestli se rozhodnete budovat vlastní startup, dobře zvažte podmínky spolupráce se všemi lidmi. Když je člověk osobně zainteresovaný, bude mít daleko větší motivaci. A tu si obvykle za peníze nekoupíte.

2. Nepřipravená propagace

Na oběd nikdy nezajdete do restaurace, o které nevíte. Tušili jsme, jak bychom chtěli Freelo propagovat, ale spíš v obrysech. Spoléhali jsme se na kontakty od Franty Szabó, který s námi vývoj začínal. Jenže ten se pak začal věnovat jinému projektu a najednou se nám to celé částečně sesypalo. Propagace by nebyla jednoduchá ani tak, ale je lepší být připravený.

3. Nevhodná forma komunikace

Způsob komunikace zásadně ovlivňuje, jak rychle postupujete vpřed. My jsme si psali do skupinového chatu vždy, když nás něco napadlo. Zkusili jste si někdy měřit, jak dlouho podobná online diskuze zabere? Nikdy to takhle nedělejte. Určete si čas pro konferenční hovor a tam vše proberte. Neřešte, jestli to bude přes operátora nebo po Skypu – bude to rychlejší a vyhnete se možným nedorozuměním.

4. Informace na více místech

Přesně kvůli tomuhle jsme vytvořili Freelo. Není totiž nic horšího, než pořád něco hledat někde po e-mailech nebo na disku. Je zásadní, jak rychle a zda vůbec informace najdete. Ať děláte cokoliv, mějte jedno místo, kde najdete všechny (přinejmenším ty nejdůležitější) informace a podklady. Může to být sdílený dokument, Basecamp, Evernote, Trello a teď už i naše Freelo.

5. Vzájemné rušení

Nemusíte psát celému týmu kvůli každé maličkosti. Ruší to, odvádí pozornost a zpomaluje celý progres. Budete-li to dělat, snížíte výkonnost všech – skákání od jednoho k druhému je totiž nejspolehlivější zabiják efektivity. A to přece nechcete. Během společných hovorů se proto domluvte na úkolech, jejich prioritách a rozdělte, kdo bude co dělat. Poradit se zvládnete i ve dvou, tak proč rušit ostatní.

6. Nerozdělení kompetencí

Než se do něčeho pustíte, jasně si rozdělte kompetence a kdo může na co odpovědět. Dotazy na zákaznické podpoře nám chodily přes e-mail, Facebook, Twitter a další kanály a my jsme odpovídali až druhý den, abychom se vzájemně poradili. Neřešte společně každou prkotinu a odpovídejte rychle. Je lepší reagovat hned a ukázat, že jste k dispozici, když to uživatelé a zákazníci potřebují.

7. Zbytečný perfekcionismus

Zbytečně dlouho jsme celé Freelo ladili, řešili desítky různých věcí a drobností okolo a spustili ho oproti plánu výrazně později. Perfekcionismus není fajn, vaše služba totiž nebude nikdy dokonalá a vždy bude tu a tam co zlepšit. Vyřešte v první řadě to hlavní, bez čeho se neobejdete, a spusťte. Vychytávky mohou klidně počkat, do té doby vás jenom zdržují.

„Úspěch neznamená vyhnout se chybám, ale neudělat podruhé tu stejnou.“
– George Bernard Shaw

Buď s námi v kontaktu. Posíláme přibližně jednou měsíčně souhrn nových článků. Nemusíš se bát, žádný spam neposíláme a můžeš se kdykoliv odhlásit.

Honza KuldaAhoj, jsem jeden ze zakladatelů Freela. Mým cílem je, aby se ti Freelo dobře používalo a lahodilo tvému oku. Na volné noze skáču od UX přes kód až po webdesign. Sport a dobré jídlo mě provází na každém kroku.

Odcházíš?

A co kdybychom zůstali v kontaktu? Posíláme jen občas souhrn nových článků. Žádný spam. Slibujeme

Na tvou další návštěvu se těší
Karel, Honza a Karel