Jak používám Freelo pro efektivní práci s klienty

Někdo pracuje pro klienty, já hledám cestu jak pracovat s klienty. Změna jednoho slova znamená obrat v přístupu o 180°. Výsledky jsou nejlepší, když dokážu klienta přimět k opravdové spo-lu-prá-ci. V článku vám popíšu, jak na to.

Můj kontext

Sedm let se točím okolo tvorby webů. Začínal jsem jako kodér, pak jsem si začal hrát s designem. Dnes mě více zajímá marketing. Pracuji na volné noze a znalosti a zkušenosti kombinuji tak, aby byl klient spokojený a já měl dobrý pocit z odvedené práce. Mám takové pravidlo, díky kterému mám klidný spánek – nepracuji s každým.

Pilíře, na kterých stavím úspěšnou spolupráci s klientem:

  1. Smysluplnost
  2. Očekávání
  3. Role a povinnosti
  4. Komunikace

1. Smysluplnost

Než se pustím do práce s klientem, chci znát fakta. Zajímá mě marketingový plán, návratnost investice, rozpočet, odbornost zainteresovaných osob, a další tvrdá data.

Zkrátka si udělám představu o reálné šanci na úspěch projektu. Projekt musí dávat smysl oběma stranám.

2. Očekávání

Na začátku spolupráce si s klientem ujasním, proč si mě najal a jaké budou mantinely naší spolupráce.

  • Co od spolupráce očekává klient.
  • Co od spolupráce očekávám já.
  • K jakému cíli společně směřujeme.
  • Za jakých podmínek cíle dosáhneme.
  • Jak zjistíme, zda jsme cíle dosáhli.

3. Role a povinnosti

V této fázi už začínám využívat Freela. Typicky vytvořím projekt a přizvu do něj klienta a všechny zainteresované osoby. V případě webu to jsou např.: copywriter a programátor.

Nastavím rozpočet projektu a rozpočty To-do listů. Rozpočty jsou viditelné jen vlastníkovi projektu – tedy mně.

Screenshot 2015-11-29 19.05.34

Jakmile určím termíny a úkoly přiřadím kolegům a klientovi, projekt se dá do pohybu. Každý ví, co má dělat a do kdy to má být hotové.

Nyní může každý vykazovat nad úkoly odpracované hodiny nebo hodiny × hodinová sazba nebo předem domluvený budget.

Vykázané peníze se ukrajují z rozpočtu celého projektu a já mám nad vším přehled.

Screenshot 2015-11-29 21.56.21

Nyní mám ve výkazech přehled o tom, kdo kolik nad úkolem strávil času a kolik to stálo.

Screenshot 2015-11-29 22.03.25

4. Komunikace

Výhody spolupráce s klientem přes Freelo:

  • Nestává se, že by byly problémy s dokončením projektu.
  • Klient může sledovat diskuze a případně se zapojit, takže se snadno vyhneme pozdějšímu nedorozumění.
  • Díky exportům do excelu můžu klientovi reportovat výkazy prací.
  • Klient vidí kolik úsilí je potřeba pro dokončení projektu a většinou nemá problém s placením.
  • Vyhnu se přeposílání dlouhých a nepřehledných e-mailů.
  • Všechny soubory a přílohy jsou přehledně na jednom místě.
  • Všechny informace můžu snadno dohledat.
  • Nepracuju pro klienta, ale s klientem.

Tento výčet výhod jsem vypozoroval u svých projektů. Zkuste také zapojit své klienty a podělte se v komentářích o vaše názory na tento způsob spolupráce.

P.S.: Freelo bude brzy umět

  • Časové nebo finanční odhady u úkolů.
  • Přehledné grafy a diagramy – ochutnávka tady.
  • Export výkazů do Excelu.
  • Import z Basecamp 2.
  • Zapojení klientů pouze do určité části projektu.

Buď s námi v kontaktu. Posíláme přibližně jednou měsíčně souhrn nových článků. Nemusíš se bát, žádný spam neposíláme a můžeš se kdykoliv odhlásit.

Honza KuldaAhoj, jsem jeden ze zakladatelů Freela. Mým cílem je, aby se ti Freelo dobře používalo a lahodilo tvému oku. Na volné noze skáču od UX přes kód až po webdesign. Sport a dobré jídlo mě provází na každém kroku.

Odcházíš?

A co kdybychom zůstali v kontaktu? Posíláme jen občas souhrn nových článků. Žádný spam. Slibujeme

Na tvou další návštěvu se těší
Karel, Honza a Karel