Freelo Blog Inspirace [Recenze] Jaký byl Masterclass Google Analytics 4 od Taste Academy?

[Recenze] Jaký byl Masterclass Google Analytics 4 od Taste Academy?

Ve Freelu se všichni rádi učíme nové věci a příchod GA4 se neodvratně blíží, takže tohle školení pod taktovkou Honzy Tichého bylo nutností. Jaké bylo a co nám dalo? Náš markeťák Vláďa přináší kompletní report.

O co vlastně jde?

Současné Universal Analytics (řekněme Google Analytics 3) končí – s 1. červencem 2023 se do nich přestanou posílat data a nahradí je Google Analytics 4 (GA4). Nejedná se o malou změnu, ale o game changer, protože GA4 zpracovávají data a koukají se na ně odlišným způsobem. Pro člověka odchovaného Universal Analytics, do kterých mnoho z nás denně nahlíží už od roku 2012, je to výrazná změna paluby – ze škuneru na fregatu. Uvidíme, jak se nám s ní popluje. Snad nezjistíme, že má děravé plachty a ztrouchnivělé stěžně. Zatím se zdá, že některé bohužel ano.

Chtěl jsem být ready, tak jsem si objednal výše zmíněný dvoudenní kurz GA4, tzv. masterclass. Protože účast na masterclassu vyžaduje předchozí uživatelskou znalost prostředí GA4, je v ceně přístup do základního školení Google Analytics 4 Online. Tak paráda!

Online kurz se konal asi týden před masterclassem. Vysvětlili jsme si na něm základy nových GA4, jak vznikly, jak pracují s daty, jak se v nich orientovat a jak si nastavit základní reporty. To přišlo vhod. Honza v klidu a s humorem zodpověděl všechny dotazy a od celodenního online meetu jsme se všichni odpojovali se spokojeným úsměvem ve tváři.

úsměv ve tváři gif
Asi takhle. Zdroj.

Za týden, ve čtvrtek, konečně přišel čas na cestu do Prahy na hlavní GA4 školení.

Kde to v tý Praze je?

Jako Pardubák (ne, není to „Pardubičák“) jsem se cesty do naší Matky měst hrozně bál, protože tam mají spoustu lidí, Václavák i tramvaje, milé taxikáře a kulturní vyžití. To v našem maloměstě neznám.

Dorazil jsem vlakem na hlavní nádraží. Doma jsem se připravil, proto jsem věděl, že se přímo do Taste, kde se školení mělo konat, zvládnu dopravit pěšky. Bez nutnosti použití neznámých a pravděpodobně extrémně nebezpečných dopravních prostředků. Nejdřív jsem uhnul o ulici dřív, takže jsem sexy barevný nápis Taste hledal marně. Ale nakonec se mi s pomocí GPS podařilo o kousek dál najít zvonek. Zjistil jsem, že funguje. Z repráku na mě promluvila milá asistentka a pustila mě dál do Taste Academy. Do 4. patra. Uff!

Dorazil jsem asi v 9:15, školení mělo začít 9:30. Takže akorát, abych stihl okoštovat místní vodu s citronem, banán a muffin. Pozdravili jsme se s ostatními účastníky školení zvoláním „zdravím“, abychom si nevykali ani netykali. A usedl jsem ke stolu.

Barevný nápis Taste
Barevný nápis Taste na recepci.

A školení začíná…

Cink cink, masterclass začal a uvítal nás Honza Tichý. Ano, je to ten Honza – Google Certified Trainer, programátor první verze Skliku a Blog.cz, známý online markeťák, stratég a webový i datový analytik. Respekt. Jo a dělal v Jyxu – přes ten jsem jako teenager stahoval mp3 a videa.

V rychlosti jsme se představili a seznámili. Posádku čítalo asi 11 lidí, všichni sympaťáci a vypadalo to, že nadšenci do dat. Už jsme si mohli tykat, super. Každý taky řekl, proč se školení účastní a co od něj očekává.

Jeden účastník dorazil o něco později. Když zjišťoval heslo na wi-fi, Honza ho nenechal mžourat na mikro písmenka v rámečku, došel k obrázku, sundal ho a účastníkovi ho položil přímo na stůl. Hezká záchrana!

Wi-fi heslo
Heslo sem dát nemůžu, sorry.

Probrali jsme:

  • Historii Google Analytics.
  • Rozdíly mezi Universal Analytics a GA4.
  • Honzovy oblíbené příběhy návštěvníků webu na základě jejich událostí a co znamenají.
  • Základní měřící kód.
  • Strukturu účtu.
  • Datové streamy (díky za připodobnění – jsou to trubky, kterými tečou do GA4 data).
  • Architekturu GA4 platformy. Honza na to měl takový „ošklivý obrázek“, jak sám říkal. A měl pravdu.

Hodně se mi líbilo, že Honza dával prostor na dotazy, ptal se, jestli všechno chápeme a hodně kreslil na whiteboard. To je způsob, který mám rád – člověk to z obrázku pochopí mnohem lépe. Jako školák jsem kreslil skoro všechny logické slovní úlohy a někdy mi to i pomohlo.

Dostali jsme se ke Google Tag Manageru a díky Honzovi jsem lépe pochopil, co GTM dělá, jak si v něm udělat pořádek a jak s ním pracovat systematicky. Připomněli jsme si založení nové property GA4 (nebo jak Google někde vtipně překládá „nemovitosti”) a prošli jsme si kompletní nastavení, enhanced measurement a další lahůdky.

Momentka z GA4 masterclassu
Honza nám zrovna něco vysvětluje.

Někdy po těchto tématech byl čas na oběd. Hurá! Určitě to pak při trávení půjde do hlavy líp.

Čas oběda je tady!

Hned, co jsme se dole před Taste spočítali, vyrazili jsme na chálku.

Po 3 minutách cesty jsme se dostali do restaurace Červený jelen. Krásný podnik s ještě lepším jídlem. A když jdete na WC, dostanete se do prostoru trezoru bývalé banky, velká pecka.

Musím říct, že Vepřová pečeně sous-vide se šťávou z hrubozrnné hořčice, hráškovým pyré a bramborovým soufflé s medvědím česnekem byla opravdu povedená.

Vepřová pečeně sous-vide se šťávou z hrubozrnné hořčice, hráškovým pyré a bramborovým soufflé s medvědím česnekem
Bašta! Fakt dobrota.

A krém z medvědího česneku a bílého chřestu s vajíčkem a bramborovými noky nebyl o nic horší.

Díky za výběr tohoto podniku! Doporučuje 5 z 5 markeťáků. Po jídle jsme se spočítali a vrátili zpátky do Taste Academy. Takže znovu 4 patra – a oběd jsme spálili.

Psal jsem už, že oběd byl v ceně školení?

Pokračujeme po obědě

Překvapivě se žádný znatelný úpadek pozornosti nekonal – nevím, jestli za to mohou Honzovy prezentační skills nebo kvalitní oběd.

Honza rozjel další kolo nalejvárny a dozvěděli jsme se mimo jiné:

  • Co je BigQuery.
  • Jak a proč tam lít data z GA4.
  • Co je dual tracking a jak optimálně na něj.
  • Spoustu zajímavostí okolo legislativy, GDPR a možností měření v ČR vs. zbytku světa.

Pak jsme se pustili do cookie consentu, jediné správné implementace cookie lišty a měření událostí. Musím přiznat, že poslední 2 hodiny prvního školení byly jízda a místy nám Honza dával fakt zabrat a nechával naše hlavičky potrápit.

Soustředění
Mozku, ještě se soustřeď a chápej! Zdroj.

Při zakončení prvního dne školení bylo cítit, že Honza ví, že jsme se všichni nechytli a tak kuje plány na další den, jak to napravit. Rozloučili jsme se a každý se vydal po svých.

Po prvním dnu jsem měl radost, kolik jsem se toho dozvěděl, a těšilo mě, že i jako markeťák-neprogramátor jsem toho dost pochopil. Jen tu koncovku jsem nepochytil na 100 %. Ale ještě není všemu konec.

Vydal jsem se pěšky na místo, kde jsem měl přespat. Po cestě jsem si skočil na pravou neapolskou pizzu (mňam!) a za půl hodinky jsem dorazil do svého útočiště, na tu noc. Díky moc, Karlosi! ✊?

Druhý den školení

Budík, ale ne brzký, protože školení začíná znovu až v 9:30. Krása. Po chvilce jsem zase zvonil dole v Taste, vyběhnul 4 patra a usadil se.

Druhý den školení začal a my jsme se pustili do opáčka ze včera. Honza nám přinesl čerstvě vytištěné listy zbrusu nové doplňující prezentace k tématu, kterým jsem včera zavřeli den. Prý na něm dělal do noci. Tady byla vidět ta láska k tomu, co dělá, a chuť předat toho co nejvíce svým svěřencům. Díky!

S novou prezentací v rukou opakujeme téma z předchozího dne a urovnáváme si myšlenky. Je vidět Honzův zájem o to, abychom tomu porozuměli. Mně osobně to hodně pomohlo. Pořád zůstávají věci, co si musím projít a ujasnit, ale bez praxe nejsou koláče, nebo tak nějak…

Projeli jsme si BigQuery a dotazy přes SQL – hodně lidsky a pochopitelně. Honza poradil psát si dotazy do SQL přes ChatGPT. Dobrá finta.

Detailně jsme si projeli události, poslechli si, co všechno se vyplatí měřit a jaký je best practice. Dozvěděli jsme se, jak měřit transakce a veškeré události na e-shopech, což se v Česku, velmoci e-shopů hodí. Dále co je sémantický datalayer a jak na začátku projektu navrhnout strategii měření.

Následuje obídek č. 2, zase Červený jelen, tentokrát quesadillas s avokádem, černými fazolemi, špenátem, cheddarem a jogurtem s koriandrem. Taky slušný. Spočítali jsme se a hurá to dorazit.

Počítání lidí
Jeden, druhý, třetí analytik… Zdroj.

Jak na publika, super! Tohle se bude hodit na remarketing. K tomu hodně hezky vysvětlená atribuce.

Pak už jsme prošli jen Firebase a měření v mobilních appkách, measurement protokol – na ten se někteří těšili a jiní (třeba já) ne – Data import a potom už jen zdroje, kde můžeme čerpat další informace a kde jsou nástroje, co nám pomohou.

Po školení odjíždím zpátky do maloměsta s hlavou jako čínský meteorologický balón a s příjemným pocitem, že jsem se toho hromadu naučil a nepochopil jen minimum. Ale to ukáže praxe.

Závěrem

Google Analytics 4 Masterclass od Taste můžu jen doporučit. Moje technické skills nejsou nijak hluboké, ale stačily mi k tomu, aby mi tenhle kurz pořádně fouknul do plachet. Jestli se v GA4 rozkoukáváte, ještě jste nezačali nebo už se plavíte, ale máte nějaké mezery, Masterclass vás posune tím správným směrem. A ještě si pochutnáte.

Jestli mi něco chybělo, tak je to více práce s rozhraním a praktických ukázek reportů, toho podle mého názoru není nikdy dost.

Pokud to, Honzo, čteš, tak ti moc děkuju, bylo to opravdu obohacující! A doufám, že tě nezklamal dalekohled.

Freelo.io Blog Inspirace [Recenze] Jaký byl Masterclass Google Analytics 4 od Taste Academy?

Inspirace

Podcast & Rozhovory

Strojovna

Akademie

icon-kormidlo5

14denní testovací plavba zdarma

Potřebujete poradit? Domluvte si s námi bezplatnou online konzultaci.