Naše cesta od iOS aplikace Promishare k SaaS aplikaci Freelo

Ve složení LemonyApps jsme v roce 2014 začali s naší první iOS aplikací Promishare. Vývoj nebyl jednoduchý a trval dlouho. Chtěli jsme mít vše okolo naší první appky podchycené, promyšlené a prostě super. Nakonec ale bylo všechno tak trochu jinak a nyní děláme na SaaS webové aplikaci Freelo.

Naše představa před začátkem vývoje Promishare

Uděláme za 3 měsíce (!) iOS aplikaci, kterou si bude každý stahovat (!!) a my vyděláme balík z reklamy (!!!) a možná jí za pár mega někdy střelíme (!!!!).

A jaká byla realita?

  • Vývoj Promishare trval necelý rok.
  • Hodiny strávené na projektu raději nikdo nepočítal – odhad 1-2 tisíce člověkohodin.
  • Příliš jsme se zabývali nepodstatnými detaily.
  • Promishare si nikdo nestahoval a ten kdo si  appku stáhnul, tak jí dlouhodobě nepoužíval.
  • Podcenili jsme důslednou validaci nápadu.
  • Marketing z ČR bez budgetu a zahraničních kontaktů byl nemožný.

A jaké je resumé? Uvědomili jsme si, že chceme něco budovat. A to dlouhodobě. Přinášet trvale přidanou hodnotu zákazníkům a pokud možno i sobě.

Hledáme SaaS, který nám všem bude dávat smysl

Hlavní kritéria výběru aplikace

  • Aplikace bude webová – weby děláme a umíme už dlouho.
  • Začneme v ČR s možností expandovat do zahraničí.
  • Cílovku musíme dokonale znát.
  • Trh musí být dostatečně velký pro náš produkt.
  • Aplikaci musíme chtít sami aktivně používat na denní bázi.
  • Monetizace musí být jasná a přmočará.

Průsečík nás všech bylo, je a bude podnikání. Po několika debatách bylo jasno. Uděláme si basecamp po česku, který bude umět pár věcí navíc a zaměří se na potřeby Freelancerů a nezávislých profesionálů – tedy i nás samotných.

Hlavně nepodcenit začátek a validaci nápadu

  • Začali jsme s podrobným dotazníkem, který nám vyplnilo asi 200 freelancerů.
  • Výsledky dotazníku podporovali naše teorie a ukázali nám Achilovy paty současných SaaS produktů na řízení projektů.
  • Připravili jsme validační landing page s možností přihlásit se do maillistu.
    • Přihlásilo se asi 300 uživatelů. Freelo nám začínalo dávat čím dál větší smysl.
  • Jdeme do toho.

Pár faktických údajů o vývoji Freela

  • Jak dlouho to trvalo:  10 měsíců (únor – listopad 2015).
  • Kdo na tom dělal:
    • Dva programátoři – Vlastislav Kutnyj a Karel Borkovec, kteří v prvních měsících pracovali společně. Druhou polovinu dotáhl Karel sám.
    • Jan Kulda – grafik a kodér v jedné osobě.
    • František Szabó – markeťák, který Freelo nastartoval, ale pak přesedlal na jiný rozběhnutý SaaS produkt – PestrýJídelníček.cz.
    • Karel Dytrych – podnikatel v oblasti webdesignu, hostingů a serverů, který vystřídal Frantu a vše do sebe zapadlo jak puzzle.
  • První funkční verze: Předpoklad – březen, realita – červenec.
  • Kolik to stálo: 250 tis. Kč jsme museli reálně vytáhnout z peněženek. Čas strávený nemáme změřený, ale po převodu na peníze by to bylo minimálně 4 krát tolik.
  • Mobilní zařízení: Freelo je responzivní. Předpoklad je, že většina naší cílovky pracuje u počítače. Díky API plánujeme mobilní aplikace v závislosti na číslech.
  • Na čem to běží: Nette, Elasticsearch, Bootstrap, PostgreSQL, API, 3 servery, Nginix, Redis.
  • Freelo Zdarma: 2 projekty, 2 uživatelé a 222 MB dat navždy zdarma.
  • Freelo Premium: Neomezeně projektů, neomezeně uživatelů a 5 GB dat za 399 Kč bez DPH měsíčně.
  • Jak řešíme zabezpečení.
  • Zajímá vás něco dalšího? Ptejte se v komentářích.

Freelo je teprve na začátku, ale všichni cítíme, že směr má správný.

Na závěr pro vás máme otázku: Využili byste import dat z vašeho Basecamp účtu do Freela?

Napište nám do komentářů. Díky.

Pokud se chcete na něco zeptat soukromě, klidně nám napište.