Pavel Tlapák o sobě, Freelu i vlastních snech: „Už dlouho chci vyzkoušet digitální nomádství!“

Pátrali jsme po tom, jakou další zajímavou osobnost podrobit našim zvídavým otázkám. Volba padla Pavla Tlapáka – pardubického experta přes online marketing. Naši nabídku velkoryse přijal a přifrčel za námi do naší pražské kanceláře. Prozradil pár zajímavostí ze svého života a také kriticky zhodnotil Freelo. Jaké má pracovní a nepracovní plány? Jak se mu naše aplikace používá? Co by na ní vylepšil a co si zase pochvaluje? Začtěte se!

TIP: Máte unavené oči? Zkuste to přes sluchátka – máme pro vás i zvukový záznam celého rozhovoru (~27 minut).

Můžeš se čtenářům v krátkosti představit? Klidně stručně a třeba ve 3 větách – co tvou osobu nejvíce vystihuje?

Já se primárně zaměřuji na online marketing. Pro ty, kdo nevědí, co si pod tím představit, tak pomáhám e-shopům i malým a středním firmám najít si více zákazníků na internetu. Specializuji se na to, že hledám nejefektivnější cesty, jak tohoto vytyčeného cíle dosahovat. Své znalosti předávám i na vlastních kurzech.

Z tvých stránek, které jsou zásobeny bohatým infem o tobě samém, jsem se dozvěděla, že jsi prošel spoustou pracovních pozic, kdy ses nakonec rozhodl pro to, být sám sobě pánem. Bude tomu již rok a půl, co se od října 2015 změnilo? Nelituješ svého rozhodnutí?

Musím říct, že nelituju, ale někdy mě dostihne myšlenka, jaké by to bylo, kdybych na „volnou nohu“ nepřešel. Přeci jen mi chybí občas ten pracovní kolektiv firemního prostředí.

Můžeš nám popsat, jak vypadá tvůj den? Stíháš vlastně hrát na milovanou kytaru nebo jen ťukáš do klávesnice a klikáš myší?

Je to hodně různorodé. Jeho průběh se hodně odvíjí od toho, jak mám třeba naplánované schůzky přes den. Mám ale určitá pravidla, která se snažím dodržovat. Většinou to funguje tak, že se snažím být na 9. hodinu v kanceláři a až do oběda se věnovat konkrétním, předem stanoveným, úkolům, které mám naplánované vždycky na celý týden. V této době nezvedám telefony, ani nekoukám do e-mailu. Soustředím se jen na naplánované úkoly.

Po obědě mám konečně prostor na řešení e-mailů a telefonů – to je přibližně jedna hodinka. Uznávám pravidlo “zero inbox” – tedy všechnu doručenou poštu vyřídit a také pravidlo dvou minut, kdy kouknu na e-mail, a pokud ho lze vyřešit během dvou minut, tak to udělám, jinak ho dám do svého denního plánu a přeložím na ten den nebo na nějaký další.

Odpoledne dělám drobnou administrativu a úkoly, plánuji náplň dalších dní a týdnů, případně konzultuji s kolegy.

Většinou pak končím okolo 17. hodiny a tam se zase snažím naprosto utnout pracovní den. No a ve volném čase občas dojde i na kytaru…

Od kolegů vím, že se chystáš na Bali. Určitě se moc těšíš, bude tvoje cesta spojená s prací nebo zcela vypneš a budeš relaxovat? Máš naplánováno, kam se všude podíváš či to ponecháš náhodě a momentální náladě? 🙂

Mám v plánu určitě zároveň pracovat a bavit se, protože už si chci strašně dlouhou dobu vyzkoušet digitální nomádství – jaké to je, jestli i já dokážu v tomhle módu fungovat nebo ne. Takže počítám s tím, že budu denně nějakých 2 až 6 hodin pracovat a zbytek času se budu bavit.

Konkrétní plán zatím vůbec nemám a asi se to bude odvíjet od celé party, která tam se mnou jede a zároveň i od toho, co mě zaujme v danou chvíli. Jestli se mi bude chtít víc odpočívat nebo provozovat nějaké aktivity.

Obecně se těším, že budu hodně odpočívat a vyčistím si hlavu.

Vím, že kladeš velký důraz na průkaznost své práce a vše si pečlivě měříš. Poslední dobou se ovšem objevuje kritika měření odpracovaného času, jak to vidíš ty? Je fakturování odpracovaného času skutečně objektivní?

Pozn. viz agentura Symbio, kdy spolumajitel Robert Haas prohlásil: „Základní premisa, na které to všechno stojí, je, že reklama není nejstarší řemeslo na světě a my se nebudeme prodávat za hodinu, protože klient tu není od toho, aby platil za náš čas. Čas neměří hodnotu, měří maximálně snahu. Je předpokladem pro produktivní paradox, že čím rychlejší jsem, tím míň dostanu zaplaceno. Jinými slovy nejpomalejší kůň vyhrává závod. V ten moment to přestává dávat smysl. Citováno z: http://www.mediar.cz/at-nam-klienti-plati-za-hodnotu-ne-za-straveny-cas/ 14. prosince 2016

Já se na to dívám tak, že se vždycky od první chvíle snažím být na 100 % transparentní vůči klientovi. Trackuju si čas každou chvíli, kdy se mu věnuji. Pokud pro něj pracuji dlouhodobě, tak ode mě na konci měsíce dostává report z Togglu, tedy veškerý naměřený čas, a na základě toho, vynásobeno hodinovkou, i fakturu. On vlastně obdrží kompletně a přesně vyměřený čas a detailní popis toho, co se kdy dělalo. Já zase dostanu zaplaceno za vše, co jsem kdy dělal. Přijde mi to férové, protože klient přesně ví, na čem se pracovalo.

Nedochází k tomu, že je práce naceněná na určitou hodnotu a klient následně tratí, protože tato celá hodnota ze zaplaceného času nebyla využita. Zároveň netratí ani dodavatel, kdy se řeší více práce, než bylo odhadnuto.

Právě v tom vidím ty výhody.

S efektivním rozvržením práce na online projektech se pojí i Freelo, naše malá aplikace, která má ohromné ambice. Jak ses o ní dozvěděl a čím tě zaujala, jaká jsou její PRO?

Já Freelo sleduji vlastně úplně od jeho vzniku, protože se znám s KarlemKulinem a tuším, že jsem byl už v testovací verzi. Do té doby jsem veškerou agendu s klienty řešil přes e-mail nebo Basecamp. Vzhledem k tomu, že je Freelo hodně podobné Basecampu, ale má tu výhodu, že diskuze tam neprobíhají v nějakých vláknech, ale jsou vázané na konkrétní úkoly, tak mi to dává větší smysl – je to mnohem přehlednější. Zároveň oproti nějaké „to-do“ aplikaci, viz třeba Trello, to má zase tu výhodu, že v Trello nejde komentovat konkrétní úkol a člověk se pak v celé té diskuzi hodně ztrácí.

Freelo navíc umožňuje i trackovat čas a fakturovat, ale já tuto funkci zatím nevyužívám. Mám zajetý svůj styl a ještě jsem se nedostal k tomu, všechno převést do jednoho nástroje.

Očekávám, že se v tomto bude Freelo vyvíjet trochu dál a jakmile převezme ty nejdůležitější funkce, které já považuji za důležité např. v Togglu, tak věřím tomu, že přejdu na jeden nástroj a budu si vše vést právě v něm. Bylo by to pro mě rozhodně výhodnější.

A odhalil jsi i nějaké její slabší stránky? Co bychom do budoucna měli zlepšit? Neboj se kritizovat, rádi Freelo ještě více zdokonalíme!

Když mě něco napadne, tak většinou ihned píšu Karlovi nebo Kulinovi, každopádně, jak už jsem zmínil, tak já furt čekám na nějaké pokročilejší trackování času k jednotlivým úkolům a v návaznosti na to i přímo fakturaci. Je ale dost možné, že tenhle požadavek bude moc individuální pro moje potřeby a nebude vůbec potřebné pro Freelo něco takového dělat, takže čekám a uvidí se.

Jinak jsem s kluky hodně řešil i to, že někteří klienti nevěděli, jak s aplikací pracovat a ztratili se jim e-maily. Takže i to by chtělo vylepšit. Novým uživatelům by se mělo více ukazovat, jak může Freelo pomoct – zkombinovat návody na produktivitu ve spojení s Freelem.

Můžeš popsat, jak Freelo při své práci používáš a třeba i povědět, jakým způsobem sis plánoval práci dříve?

Ke každému klientovi si v rámci dlouhodobé spolupráce zakládám projekt ve Freelu a v rámci něj „to-do“ listy na jednotlivé, společné úkoly. Jinými slovy si zadávám úkoly, které řešíme v týmu. Co řeším já sám, si vedu ve svém kalendáři a Todoistu.

S klientem poté k jednotlivým úkolům diskutuji. Freelo nám zároveň slouží i jako zdroj a místo pro uchování dokumentů, ke kterým se vracíme. Dost často tady najdeme analýzy klíčových slov, informační struktury a další podobné soubory…

Dříve jsem zkoušel vést např. všechno v Evernote. Tam je ovšem problém se sdílením s dalšími lidmi. Evernote sice využívám dál, ale už jen pro soukromé věci.

Používal jsem i Basecamp, ale tam mi vadila špatně propojená diskuze s úkoly, takže jsem to musel řešit skrze e-maily. Tím se však hodně ztrácel kontext, zapomínalo se po X e-mailech odpovídat, co udělat, co se diskutovalo na začátku… takže to nebylo vůbec ideální řešení.

V nástroji Trello byl zase dobře vyřešený „to-do“ list, ale chyběla mi tam ta diskuze k jednotlivým úkolům, podrobnější zadání…

Z tvého webu vím, že pořádáš školení. Prozradíš nám, co školíš, jak často školení pořádáš a jak si je organizuješ?

Moje školení je postaveno tak, že je maximálně praktické. To znamená, že na začátku školení ukazuji obecné principy online marketingu, a to: jak na internetu uživatel funguje, jaký je jeho nákupní proces a jak se vlastně dostane k tomu, že někde něco objedná. Na základě těchto principů, bez zapojení jakýchkoliv marketingových kanálů, poté dávám dohromady s klienty jejich strategii obsahového marketingu.

V druhé části školení procházím jednotlivé typy marketingových kanálů a u každého ukazuji ty nejefektivnější cesty, u kterých vím, že nejlépe fungují. Příliš se nezabývám základy nebo návody, jak např. založit stránku na Facebooku, protože takových návodů je na internetu spousta. Těch rad, jak ale využít kanály v online, zdarma už tolik není.

Také by mne zajímalo, jak si sháníš klienty a jak s nimi komunikuješ? Obracejí se na tebe sami, nebo spíše podáváš první podnět k navázání spolupráce ty? Pro kolik klientů momentálně pracuješ?

Klienty si nesháním, většinou chodí poptávky mně. Část z nich je i na základě e-mailingu, který mám zpracovaný – zabývá se tím, že ukazuje uživatelům, jak si postavit marketingovou strategii. Další část jde hodně přes doporučení nebo mne lidé nacházejí i na internetu.

Kapacitně mám prostor na nějakých 10, možná o pár víc klientů. Pak už je to hodně těsné, takže v tuto chvíli naprostou většinu poptávek odmítám.

Zapojuješ své klienty do samotného procesu tvorby? Pokud ano, tak jak?

Zapojuji je co nejvíc, protože vím, že právě klienti nejlépe znají (nebo by alespoň měli znát) své produkty i zákazníky a z tohoto se dá maximálně těžit. Takže zjišťuji co největší množství informací právě o jejich produktech, jak je prodávat, kdo má produkty kupovat, kdo je reálně kupuje, jak zákazníci uvažují, jak se rozhodují a podobně…

Snažím se ale zapojovat i lidi z firmy a zrealizovat pokročilejší výzkum, kdy se jde přímo za reálnými zákazníky.

Jestliže je klient schopný tvořit sám obsah, tak je to úplně nejideálnější varianta a přizvu ho i do samotného procesu tvorby. Minimálně tak, že společně s klientem připravím koncept, předám ho copywriterovi a vyprodukuje se z toho obsah použitelný na web.

Nejlepší je, pokud se dokážeme sejít já, copywriter a klient a ten obsah tvoříme v reálném čase společně.

Co odměny za svou práci – jak je řešíš? Pracuješ nejčastěji s časem výkazů, máš pevně daný budget, přichází v úvahu i success fee?

V naprosté většině případů pracuji s hodinovou sazbou a s trackováním času, jak jsme se bavili na začátku. Ale mám tam i některé klienty, kdy dělám na success fee v rámci nějakých procent. Pokud jde o jednorázové služby – viz třeba analýza a podobně – tak tam občas pracuji i s pevnou částkou.

Jak svým klientům fakturuješ? Prozradíš nám své návyky a přihodíš třeba i nějaký praktický tip?

Já používám na aplikaci iDoklad (pozn.: aplikace, do které lze nově přes Freelo také fakturovat výkazy z úkolů), což je vlastně nástroj zdarma. Ulehčuje mně celou fakturaci, kdy já zadám jenom klienta, položku a fakturovanou cenu. Nástroj poté vygeneruje fakturu pro klienta a zároveň sleduje i splatnost. U některých bank umí dokonce pohlídat, jestli ta platba proběhla nebo ne.

Na začátku měsíce si vždy udělám reporty z Togglu pro jednotlivé klienty a na jejich základě potom vystavím faktury. Klientovi poté posílám fakturu i report.

Neuniklo mi, že výborně píšeš. Baví tě psaní? Věnuješ se i čistě textování webů? Máš zkušenosti s přispíváním do nějakých známějších médií, třeba i tištěných?

Psaní mě baví, ale nemám na to vůbec čas. V „to-do“ listu mám založený projekt „Náměty na články“ s obrovským množstvím témat, ale nedaří se mi to vůbec zpracovávat. Zároveň ale přemýšlím nad tím, že bych chtěl vyzkoušet i formu videa místo v psaní.

Textování webů řeším tak, že píšu náměty, které by měly v textu zaznít, ale konkrétní text už nechávám spíše na klientovi a copywriterovi.

Pro tištěná média jsem zatím nepracoval, ale vyšel se mnou rozhovor pro Webov.cz a v rámci několika dnů by měl vyjít článek (pozn.: již vyšel viz odkaz) na Mladypodnikatel.cz, kde píšu o mýtech v hlavách eshopařů a dávám tam návod, jak je řešit.

Vedeš si svůj blog. Co tě k tomu motivuje? Je to čistě nutnost z hlediska propagace sebe samého nebo způsob uvolnění? Zajímáš se o své čtenáře? Dostáváš zpětné reakce?

Je hodně lidí, co mi píše, že něco četli na mém blogu, a to je zaujalo – hodně se to vlastně týká seriálu o tom, jak dělám úvodní analýzu. Skrze to tak získávám zpětnou vazbu.

Proč blog píšu? Je to určitě pro nějakou propagaci i pro to, že chci předávat čtenářům i svoje myšlenky a know how srozumitelnou formou. Dost často totiž na internetu vidím, že lidé něco nevědí, myslí si to špatně… a já bych to rád změnil, takže se v rámci toho snažím používat i svůj blog.

Co nejvíce tě z tvé práce baví? Jsou to kupříkladu školení? Nebo optimalizace webů? Ke kterému odvětví online marketingu více inklinuješ?

Řekl bych, že strategický online marketing – tedy analýzy plus přípravy strategií. Z toho mě nejvíc baví zjistit, jak na tom klient je, jak se mu dá pomoct a říct, co se bude dělat a jak. Naopak mě nebaví samotná realizace v některých částech, proto pro realizaci používám kolegy externisty, freelancery, kterým předávám jednotlivé úkoly.

Školení mě také baví, ale není to úplně oblast, kterou bych chtěl dělat každý den. Spíše je to taková forma, kdy se dostanu do kontaktu s lidmi. Vidím, že jim mé školení pomáhá, že jsou z toho nadšení – což mě naplňuje, protože se mi dostává okamžité zpětné vazby. Asi bych ale nedokázal být profesionální lektor, který od rána do večera jenom mluví – přestalo by mě to brzy bavit.

Nelákalo by tě mít někdy svoji vlastní agenturu a být „velkým“ šéfem? Kde se vlastně vidíš za 5 let? Máš vytyčené cíle, kterých chceš dosáhnout?

Přemýšlel jsem o tom už několikrát! Prošel jsem si ovšem už řadou agentur a dospěl jsem k názoru, že určitě nechci mít velkou agenturu, a to kvůli tomu, že mám rád přímý kontakt s klienty a rozhodně se jim nechci odcizit.

V současné době ovšem vidím, že na tu práci přestávám kapacitně stačit, takže jsem se rozhodl kolem sebe vytvořit menší tým. Začal jsem tak, že už mám u sebe dva PPC specialisty, ale zatím nemůžu říct, jestli je to správná cesta. Teprve to zkouším, ale vypadá to nadějně!

Řekl jsem si, že bych chtěl tým ještě rozšířit, ale maximální strop je 10 lidí včetně mě. Při počtu nad 10 lidí se totiž ztrácí taková ta vztahová „kamarádčnost“, přátelství a vznikají tam různé skupinky, které jdou někdy i proti sobě. A to se mi právě v těch agenturách moc nelíbilo.

Dnes jsme zpovidali @paveltlapak.cz na rozhovor se muzete tesit brzo na blogu #seo #konzultant #freelance #jedenabali

Fotka zveřejněná uživatelem Freelo – domov projektů (@freelocz),

A na závěr malé odlehčení – blíží se nám Vánoce – co si přeješ od Ježíška a máš nějaký tip na super dárek, který by potěšil někoho z řad online nadšenců? Naši čtenáři jistě ocení malou dávku inspirace!

Noo, já mám s tímhle takový problém, protože když se mi něco líbí, tak si to hnedka koupím. S tím mají vlastně problém i lidi, co mě chtějí obdarovat 🙂

Nějaké vysněné přání nemám, spíše ty Vánoce beru jako chvíli, kdy si všichni můžou odpočinout od práce. Ani mí klienti najednou nic neřeší, takže i já můžu mít 100% volno a věnovat se tak rodině, klidu, pohodě. Myslím, že i toto je pro marketéry největší dar!

Pavle, děkujeme za skvělý rozhovor a přejeme mnoho dalších kariérních úspěchů!

  • Líbilo? Pošli vzkaz v lahvi ostatním

Buď s námi v kontaktu. Posíláme přibližně jednou měsíčně souhrn nových článků. Nemusíš se bát, žádný spam neposíláme a můžeš se kdykoliv odhlásit.

Karel DytrychJsem zakladatel Freelo.cz a Váš Hosting. Snažím se zjednodušovat podnikání druhým. Jinak milovník sportu a zdravého životního stylu.

Odcházíš?

A co kdybychom zůstali v kontaktu? Posíláme jen občas souhrn nových článků. Žádný spam. Slibujeme

Na tvou další návštěvu se těší
Karel, Honza a Karel

Udělej si pohodlí a pokračuj ve čtení